Icolori.reismee.nl

Turijn

Turijn, stad van pleinen en galerijen. De meeste mensen denken bij Turijn aan een grauwe industriestad. Want dit is de stad van Fiat waar na de tweede wereldoorlog gastarbeiders vanuit heel Italië naar toe trokken om er werk te vinden.

Echter Turijn, de hoofdstad van Piemonte, is een elegante stad. Mooie pleinen en pleintjes. Veel straten met galerijen. En natuurlijk veel luxe winkels. Een stad om een paar dagen te vertoeven.

Wij komen er geregeld omdat we in het Zuiden van Piemonte een boerderijtje hebben. Op 1,5 uur rijden van Turijn.

Piemonte is ook de streek van het slow food, met Turijn als levend centrum. Dus overbodig te zeggen dat je hier ook fantastisch kunt eten.

Turijn is eenvoudig met het vliegtuig te bereiken vanuit Nederland. O.a. Transavia vliegt vanuit Amsterdam op Turijn.Vanuit Turijn is natuurlijk (met huurautootje bijvoorbeeld) heel Piemonte te bezoeken. Piemonte is een fantastische streek, niet heel erg toeristisch en dus nog erg authentiek. Het hele jaar door zijn er in alle dorpen leuke dorpsfeestjes. Maar ook bekende feesten als de Paglio degli asini in Alba.

Piemonte is ook bekend om zijn wijnen en wijstreken. De Barolo is bekend en heel erg duur. Ander bekende rode , minder dure wijnen uit Piemonte zijn onder de Barbera en de Dolcetto.

Tips over Piemonte vindt u onder andere op onze site Italie-Italiaanse-kleuren.nl.