Icolori.reismee.nl

Mexicaanse hangmat : op zoek bij de Maya's

In November 2015 zijn we op zoek gegaan naar de Mexicaanse hangmat. Deze hangmatten verkopen we sinds 2006. Begeesterd zijn we geraakt door deze hangmat tijdens een reis door Mexico in 1992. Nu verkopen we ze in heel Europa via onze 5 websites. Een echt bedrijf dus. Het werd tijd om terug te gaan en de echte oorsprong van deze prachtige hangmat te ontdekken.

De hangmatten worden gemaakt in de binnenlanden van Yucatan, Mexico. De Maya indianen weven de hangmatten op hun eigen ontspannen manier. Er is geen sprake van productiewerk. Dus voor onze leverancier vaak om wanhopig van te worden. Want echte harde afspraken over oplevering kunnen niet gemaakt worden. Dit terwijl zijn Westerse afnemers helemaal in de mode zitten van "vandaag besteld, morgen geleverd".

We hebben de Maya's bezocht samen met onze leverancier in Mexico, Merida. De hangmatten worden gemaakt ten zuiden van Merida, de hoofdstad van Yucatan.

Het was voor ons goed het hele proces van het maken van de Mexicaanse hangmat te zien. Heel veel informatie gekregen en ook begrip voor de vaak niet tijdige levering van onze leverancier. Zie ook het verslag "waar de Mexicaanse hangmat gemaakt wordt" op onze site.

Natuurlijk is er een uitgebreide kwaliteitscontrole voordat de Mexicaanse hangmatten naar de afnemers worden gestuurd. Dit is nodig omdat de Westerse klanten geen genoegen nemen met schoonheidsfoutjes in de producten die zij kopen.

Al met al een hele interessante reis. De volgende reis zal waarschijnlijk naar Brazilië gaan. Want in de loop der tijd zijn we naast Mexicaanse hangmatten ook Mexicaanse dekens en Braziliaanse hangmatten gaan verkopen.

De reis naar de Mexicaanse dekens moet nog even wachten. Deze dekens worden geproduceerd buiten Yucatan en dit deel van Mexico is ons nog even te gevaarlijk. Trouwens Yucatan is heel erg veilig. Prachtig gebied om heen te gaan. Alleen vergeleken met 220 jaar geleden is het aan de kust (b.v. Playa del Carmen) wel heel erg toeristisch geworden.

Kijk trouwens rustig op onze site voor een Mexicaanse hangmat, hangstoel of Mexicaanse deken.

Aan het eind van de reis nog twee dagen aan het strand van Playa del Carmen. Toen we hier 20 jaar geleden kwamen was dit een overzichtelijke badplaats. Nu een plaats met een miljoen inwoners en nog steed aan het bouwen voor met name de Amerikaanse toeristen.

Siehe auch unsere deutsche Seite : Mexikanische Hängematte und Reiseverslag Hängematte Mexiko